ProStruct logo

VIND EEN VACATURE

NIEUWS

WAT WAS HET WEER GEWELDIG!


Zondag was het weer zover. De Hoogeveense Cascaderun ging weer van start. Wat was het weer geweldig!
 


Uiteraard staan de ProStruct lopers weer klaar om een mooie prestatie neer te zetten. 25 maar liefst!

De aanloop naar de start is zonnig maar koud, maar dat mag de pret niet drukken. De lopers laten zich hierdoor zeker niet uit het veld slaan. Wellicht zijn het zelfs de juiste condities voor een persoonlijk record.
Het wachten in het startvak op het startschot is begonnen en de spanning wordt opgebouwd door de opzwepende muziek. Het aftellen is begonnen en daar is hij dan eindelijk. Go!

Al gauw dient de allom gevreesde klim in de vorm van de Koppeling zich aan. Dat hebben de lopers dan maar weer achter de rug. Het weer blijft tijdens de run goed en het is dan ook ongelofelijk te zien hoeveel supporters langs het parcours staan om de lopers bemoedigend toe te juichen. Dit betekend soms net dat duwtje in de rug, want de benen beginnen al flink zwaar aan te voelen. Na de brug in Erflanden zit de eerste helft er op. Gelukkig staan er voldoende waterposten langs de route, want de zon voelt warm aan. De laatste loodjes in de vorm van de lange Alteveerstraat vergen het uiterste van de lopers. En daar zien ze dan eindelijk de finish binnen handbereik. Zou er nog een eindsprintje inzitten?..... Jazeker! En dan vol trots over die finish!

Iedereen mag trots zijn op zijn prestatie. Een van de teams is zelfs 10e geworden!

Onder het genot van een drankje vieren we het leven en het 7 jarige bestaan van ProStruct!

Condition your future!
 



IMPASSE DOORBROKEN BIJ RING A7


De impasse is doorbroken: Bouwers en opdrachtgevers hebben weer vertrouwen genoeg om de Ring A7 Groningen af te bouwen. De geschrapte zomerstremming krijgt komende zomer een herkansing als de Helperzoomtunnel wordt ingeschoven. De vertraging is nu 36 maanden, maar wordt mogelijk weer ingelopen.
 

Waar een wil is, komt een weg, is het motto van prof. Marcel Hertogh die samen met het expertteam afgelopen maanden hard heeft gewerkt om het project weer vlot te trekken.

De wil is er, nu buiten verder

Maanden lag het project stil. Rijkswaterstaat ging niet akkoord met het ontwerp van de bouwcombinatie. Die weg komt er, was de boodschap afgelopen donderdag bij de presentatie van het plan van aanpak: “Partijen willen er samen voor gaan en hebben concrete afspraken gemaakt hoe dit te doen”, vat Hertogh die intentie kernachtig samen.

Met deze nieuwe werkwijze zijn de knelpunten, risico’s en kansen door beide partijen goed in beeld gebracht en besproken. Oude koeien blijven zoveel mogelijk in de sloot, ook al zit er nog veel ‘oud zeer‘ over het schrappen van zomerplanning. Vorige maand is opnieuw een project ‘kick of’ gehouden om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.

Miljoenenverlies nog niet opgelost

Nu met volle kracht vooruit, is de gezamenlijke boodschap. De planning voor dit jaar is dichtgetimmerd en de contouren tot 2024 liggen vast. Komend jaar ligt de focus op de bouw van de tunnel. De intensieve werkwijze die is gekozen voor de Helperzoomtunnel zal ook worden toegepast op de bouwkuip voor de verdiepte ligging, blijkt uit het plan van aanpak.
De tunnel had eigenlijk al afgelopen zomer klaar moeten zijn. Het hele project heeft inmiddels 36 maanden vertraging opgelopen, maar alle partijen beloven zich in te spannen om te versnellen en een deel van de vertraging in te lopen.
Het miljoenenverlies dat nu al is opgelopen, blijft een heikel punt waarvoor nog geen pasklare oplossing is. Want wie draait op voor de meerkosten en de vertraging? Besloten is die hete aardappel nog even door te schuiven en daar komende maanden knopen over door te hakken.

Stroppenpot blijft

Het gezamenlijke alliantiepotje blijft in stand, is besloten. Het idee was risico’s met de stroppenpot beter beheersbaar te maken en de kosten van extra maatregelen uit dat potje te betalen. Tot nog toe bleek dat niet te werken. Er werd vooral veel ruzie gemaakt wanneer de pot zou worden ingezet.
Hertogh concludeerde dat het risicomanagement nog onvoldoende was ontwikkeld om het project onder controle te houden. “Een goede discussie over mogelijke risico’s en te nemen beheersmaatregelen wordt vertroebeld door een discussie over de allocatie van de kosten.” De risico’s hebben topprioriteit bij de nieuwe aanpak.

De zorgen zijn nog niet voorbij, waarschuwt ook minister Cora van Nieuwenhuizen in haar brief aan de Tweede Kamer: “Het project is en blijft gelet op de omvang en de soms uiteenlopend belangen complex.”
 
 



 

Meer berichten