ProStruct logo

VIND EEN VACATURE

ONDERTEKENING CONTRACT DUITS-DEENSE ZEETUNNEL OPGESCHORT


BAM, Boskalis en Van Oord zijn nog altijd niet zeker van hun werk aan de Fehmarnbelt tunnel tussen Denemarken en Duitsland. Een combinatie van Hochtief en Züblin diende daags voor de geplande ondertekening een klacht in waarop de Deense opdrachtgever de ceremonie afblies.

Opdrachtgever Femern A/S gaat er vanuit dat de ondertekening met een week of twee alsnog plaats kan vinden. Wat de precieze aard is van de klacht van Hochtief en Züblin wil de woordvoerder niet zeggen.

Begin dit jaar meldden de Nederlandse aannemers trots dat ze waren uitgeroepen tot voorkeursbieder voor de bouw van de zinktunnel met een recordlengte van ruim 18 kilometer. In totaal doen de Nederlandse aannemers voor bijna 1,5  miljard euro mee in het contract waarvan de totale waarde richting de 6 miljard gaat.

BAM zit in een combinatie met onder andere Vinci en Max Bögl en bouwt in een speciale fabriek 89 tunnelelementen en zinkt die ook af. Met hun contract zou in totaal 3 miljard gemoeid zijn waarvan een kwart voor combinant BAM is bestemd. Bij Boskalis en Van Oord staat het tunnelproject elk voor 300 miljoen euro in de boeken. Pikant genoeg zitten zij in een combinatie met Hochtief en Züblin. In een iets andere combinatie schreven de Duitse aannemers ook in voor de bouw van de zinktunnel, maar dat contract ging vooralsnog aan hun neus voorbij.
Behalve BAM, Boskalis en Van Oord werken er meer Nederlandse partijen mee aan de tunnel. TEC maakt deel uit van de ingenieurscombinatie die het referentieontwerp tekende en toetst namens de opdrachtgever. Fugro deed bodemonderzoek, terwijl Trelleborg Bakker uit Ridderkerk de omega- en ginaprofielen zal leveren die zo cruciaal zijn voor de afdichting van zinktunnels.

Vooral Denemarken dringt aan op aanleg van de tunnel om het land beter aan te sluiten op de Europese infrastructuur. Het land draagt zo’n viervijfde deel van de aanlegkosten. Zelfs als contracten over twee weken alsnog definitief getekend zouden worden duurt het nog zeker tot 2018 totdat er daadwerkelijk gebouwd kan worden. In Duitsland loopt namelijk nog de procedure voor het tracé-besluit. In de tussentijd willen de partijen de detail-engineering uitwerken en andere voorbereidingen treffen.
 
Bron: Cobouw

Meer berichten